Masterclass Intuïtieve Pedagogische Tact (training)_

Masterclass Intuïtieve Pedagogische Tact (training)

 

Zou jij meer vanuit je intuïtie willen werken om pedagogisch tactvol om te gaan met de leerlingen in je groep? Wil jij ‘jezelf als belangrijkste instrument in de klas’ versterken door aan jezelf te werken? Dan biedt deze Masterclasses jou de kans om deel te nemen aan de Masterclass Intuïtieve Pedagogische Tact!!! Deze masterclass is bedoeld voor studenten in de afstudeerfase.

 

Pedagogische tact gaat over het aanvoelen hoe te reageren op de complexiteit van onderwijssituaties. Doe je het juiste, ook in de ogen van de leerling? Pedagogische tact wordt onder andere mogelijk gemaakt door de intuïtie. De intuïtie maakt direct weten, problemen oplossen, beslissingen nemen en creativiteit mogelijk. Redeneren gaat te langzaam, kost moeite en de ratio kan slechts een beperkt aantal factoren tegelijk overwegen. Juist in complexe situaties waarin veel informatie tegelijk moet worden afgewogen en geïntegreerd, kan de intuïtie tot passende (re-)acties leiden.

 

Wat leer je in deze training?

In een promotieonderzoek is de Training Intuïtieve Pedagogische Tact (TIPT) ontwikkeld. In de training staan intuïtief bewustzijn, persoonlijke ontwikkeling en inzicht in (probleem-)gedrag centraal. In het onderzoek hebben twaalf groepen met leerkrachten in het primair en voortgezet onderwijs, studenten en HBO-docenten de training gevolgd. De deelnemers worden zich meer bewust van hun emoties en intuïties, waardoor ze merken dat ze tijdiger en meer adequaat handelen. Men voelt zich competenter, ervaart meer relatie met de leerlingen, en is geneigd om meer autonomie te nemen en ook te bieden. De deelnemers geven onder andere aan dat ze door de scholing beter aanvoelen wat kinderen nodig hebben, meer vertrouwen op intuïties en meer rust in zowel zichzelf als de groep ervaren.

 

Past deze training bij jou?

de TIPT bestaat uit drie bijeenkomsten van drie uur op woensdagmiddagen van 14.00 tot 17.00 uur: 3 ferbuari, 24 februari en 10 maart. De training gaat uit van een systemische benadering met ervaringsoefeningen zoals visualisaties, systeemopstellingen, etc. De werkwijze wordt vaak in eerste instantie als vreemd/ bizar, maar later vooral als bijzonder ervaren. Het trainingsproces is kan emotioneel of zelfs confronterend zijn, maar leidt tot zowel persoonlijke als professionele ontwikkeling. Sommige deelnemers maakten kennis met de intuïtie, een aantal leerde hun intuïtie bewuster in te zetten, en weer andere deelnemers leerden hetgeen ze van anderen opvangen beter te reguleren. 

 

Wat kan dit voor jou betekenen?

Deze training is bedoeld voor studenten uit de afstudeerfase van de HAN Pabo, die bereid zijn om naar zichzelf te kijken en open staan voor deze intuïtieve, ervaringsge-richte werkwijze.  De TIPT bestaat uit zes bijeenkomsten.

De training zal verzorgd worden door Gerbert Sipman en Gerda van Noord. Jij en jouw praktijk staan centraal, je krijgt de tijd en ruimte om je op jouw manier te ontwikkelen. De groep is bewust klein (maximaal acht deelnemers), zodat er aandacht kan zijn voor ieders persoonlijke proces. Aan de training zijn bewust geen opdrachten gekoppeld, zodat je hetgeen je leert op jouw manier toe kunt passen in jouw praktijk. Ter afronding van de Masterclass vragen we je om een reflectie te schrijven). Je ontvangt een reader met achtergrondinformatie om jezelf verder te verdiepen. Het geheel van deelname aan de training bedraagt 15 uur (voor studenten staat dit gelijk aan één Masterclass).

 

Wil je meer weten of je opgeven, neem dan gerust contact op: gerbert.sipman@han.nl

 

Docenten: Gerbert Sipman